دستگاه پلت میل چگونه کار می کند؟

بطور کلی، دستگاه پلت می‌تواند به دو دسته دستگاه پلت فلت و دستگاه پلت رینگی (حلقه‌ای) تقسیم شود.

دستگاه پلت میل حلقوی دستگاهی بزرگ با ظرفیت بالا است و برای استفاده در کارخانه و تولید مقیاس بزرگ مناسب است. پلت میل فلت(مسطح، تخت) کوچک و قابل حمل است، دارای ظرفیت کمتر بوده و برای استفاده در خانه و تولید مقیاس کوچک مناسب است. قیمت پلت میل فلت به مراتب کمتر از پلت میل حلقه‌ای است.

ساختار پلت فلت یا تخت

از بالا به پایین، پلت میل فلت از یک دریچه تغذیه، یک بدنه بالا، یک درگاه تخلیه، یک محور انتقال ، گیربکس ، یک شافت انتقال، یک تابلو کنترل الکتریکی، یک الکترو موتور، یک پایه موتور، و 4 چرخ و غیره تشکیل شده است.

موتور الکتریکی می‌تواند توسط یک موتور دیزل، موتور بنزین یا یک اتصال PTO جایگزین شود.

قطعات اصلی: دای و رولر

بخش پلت‌سازی دستگاه پلت میل فلت از یک رولر  و یک دای مسطح تشکیل شده است که در بدنه بالا نصب شده‌اند. در دو انتهای شافت رولر، 2تا 4 رولر نصب شده است. رولرها دارای یکنواختی روی سطح خود هستند و از جنس فولاد آلیاژی با کیفیت ساخته شده‌اند که سختی آن 55-60 HRC است.

در دای فلت ، تعدادی سوراخ با قطر 2.5mm تا 10mm وجود دارد و اغلب انواع متداول آنها 6mm، 8mm و 10mm هستند. این سوراخ‌ها با انجام آزمایش های متعدد بهترین نسبت فشار را ایجاد می‌کنند و برای بیش از 30 نوع مواد مناسب هستند.

فاصله بین رولر و دای مسطح 0.1 تا 0.3 میلیمتر است که در آن لایه مواد خام شکل می‌گیرد. در کنار پلت میل، دو پیچ تنظیم وجود دارد که شما می‌توانید فاصله را برای سازگاری با مواد مختلف تنظیم کنید.

 

دستگاه پلت دای تخت چگونه کار می کند؟

وقتی مواد خام را از طریق دریچه تغذیه به داخل دستگاه پلت میل می‌دهید، آنها بر روی دای تخت می‌افتند و تحت تأثیر رولر، بمواد خام ر روی دای پخش می‌شوند.

زمانی که دستگاه پلت میل را راه‌اندازی می‌کنید، موتور الکتریکی فعال می‌شود و از طریق گیربکس شافت اصلی را همراه خود به حرکت در می آورد. رولر پرس بر روی شافت اصلی نصب شده است، بنابراین دوران آن در اطراف شافت اصلی اتفاق می‌افتد. در همین حین، رولرها نیز به اطراف شافت رولر می‌چرخند.

چرخش رولر پرس فشار قویی را ایجاد کرده و مواد خام را به داخل سوراخ‌های دای تخت فشار میدهند. مواد خام در این سوراخ‌ها قالب می‌گیرند. زمانی از آنها فشرده شده‌اند، به شکل استوانه های جامد تبدیل می‌شوند. در همین حین، اصطکاک قوی بین رولر و دای تخت مواد خام را به دمای  بیش از 80 درجه سانتیگراد میرساند  که لیگنین و فیبرها نرم می‌شوند و نیروی چسبندگی مواد را افزایش می‌دهند.

قطر پلت‌ها توسط اندازه سوراخ دای تخت تعیین می‌شود، در حالی که طول پلت توسط برش دهنده  زیر دای تخت مشخص می‌شود. زمانی که پلت‌های زیست‌توده به شکل استوانه‌ها بیرون می‌آیند، برش دهنده زیر دای تخت آنها را به طول معین برش می‌زند. می‌توانید موقعیت برش دهنده را تنظیم کنید تا طول تغییر کند.

پس از برش توسط برش دهنده ، پلت‌ها به سینی پرتاب پلت می‌افتند. تحت تأثیر نیروی گریز از مرکز، پلت‌ها از طریق دریچه تخلیه به بیرون فرستاده می‌شوند.

 

دو نوع دستگاه پلت دای تخت

 

پلت میل تخت به دو نوع رولر گردان و دای گردان تقسیم می‌شود. در نوع اول، دای مسطح بر روی شافت اصلی نصب شده است. زمانی که دستگاه فعال است، دای مسطح میچرخد و رولر ثابت می‌ماند. در نوع دوم، رول بر روی شافت اصلی نصب شده است. رولر با شافت اصلی چرخیده و دای تخت ثابت می‌ماند.

نوع رولر چرخنده  ساختار کارآمدتری دارد. دارای ظرفیت بیشتر و گیربکس مقاوم‌تری است. اما نوع دای چرخنده کوچک‌تر و قابل حمل‌تر است و هزینه کمتری دارد. البته، هر دو نوع قابلیت تولید پلت‌های با کیفیت بالا را دارند.

 

 

مزایا و معایب دستگاه پلت دای تخت

پلت میل تخت دارای ساختار ساده‌ای است. این دستگاه کوچک، سبک و قابل حمل است. هزینه آن به مراتب کمتر از دستگاه پلت میل حلقه‌ای است. علاوه بر این، عملکرد و نگهداری آن آسان است. شما می‌توانید فرآیند پلت‌سازی را مشاهده کرده و هر خطا را به موقع حل کنید. بنابراین، این دستگاه محبوب در میان کشاورزان، کاربران خانگی و کارخانه‌های کوچک تولید سوخت است.

دای های تخت قطعات سایشی هستند که باید به طور منظم جایگزین شوند. اما می‌توان آنها را از هر دو طرف استفاده کرد. می‌توانید آن را وارونه کنید زمانی که یکی از طرف‌ها خراشیده شده است. با این روش، می‌توانید عمر کاری آنها را افزایش دهید و هزینه را کاهش دهید.

از سوی دیگر، فاصله حرکت در داخل و خارج از رولر متفاوت است که منجر به لغزش رولرها و سایش دای تخت می‌شود. در حال حاضر، بسیاری از دستگاه های پلت ساز تخت از رولرهای مخروطی برای حل این مشکل استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، مساحت تماس رولر و دای تخت در مقایسه با دستگاه پلت میل حلقه‌ای کمتر است، بنابراین ظرفیت تولید و نرخ شکل‌دهی کمتر است.

 

دستگاه  پلت رینگی چگونه کار می کند؟

 

ساختار دستگاه پلت میل حلقه‌ای

دستگاه پلت میل حلقه‌ای از یک واحد پیچ فیدر، شرایط‌دهنده (کاندیشنر)، رولر و دای حلقه‌ای، درگاه تخلیه، موتور الکتریکی، گیربکس و پایه تشکیل شده است.

 

 

 

 

دستگاه پلت میل حلقه‌ای توسط یک موتور جریان مستقیم به حرکت در می آید. موتور از طریق یک جفت شفت به گیربکس متصل است. گیربکس همراه با شفت اصلی حرکت می‌کند و شفت اصلی رولرها را با خود به حرکت در می‌آورد. بنابراین رولرها درون دای حلقه‌ای دور می‌زنند.

زمانی که مواد خام را از طریق درچه  تغذیه به دستگاه پلت میل حلقه‌ای وارد میشوند ، آنها به کاندیشنر انتقال داده می‌شوند، جایی که مواد خام با بخار یا روغن مخلوط می‌شوند. هدف از کاندیشنینگ مواد خام بهبود نیروی چسبندگی و نرخ شکل‌دهی آنهاست.

سپس، مواد خام پردازش‌شده به اتاق پلت‌سازی منتقل می‌شوند. تحت نیروی رولر، آنها در داخل دای حلقه‌ای توزیع می‌شوند. رولر مواد خام را به داخل سوراخ‌های ماتریس حلقه‌ای فشار می‌دهد. دمای بالا و فشار بالا تغییرات فیزیکی و شیمیایی در مواد خام ایجاد می‌کند.

زمانی که از ماتریس حلقه‌ای فشرده می‌شوند، به شکل استوانه‌ای جامد تبدیل می‌شوند. این استوانه‌ها بلندتر می‌شوند تا زمانی که توسط کاتر  خارج از دای  حلقه‌ای بریده شوند. سپس پلت‌ها به پایین می‌افتند و از طریق درگاه خروجی خارج می‌شوند.

 

 

دو نوع دستگاه پلت رینگی

بر اساس نحوه قرارگیری دای حلقه‌ای، دو نوع دستگاه پلت میل حلقه‌ای وجود دارد: دستگاه پلت میل رینگی عمودی و دستگاه پلت میل رینگی افقی.

در نوع افقی، دای حلقه‌ای به صورت عمودی قرار می‌گیرد. زمانی که مواد خام از کاندیشنر پایین می‌آیند، توسط یک تغذیه‌کننده به صورت افقی به داخل دایحلقه‌ای منتقل می‌شوند. در نوع عمودی، دای حلقه‌ای به صورت افقی قرار می‌گیرد. جعبه تغذیه مستقیماً بالای دای حلقه‌ای قرار دارد و مواد خام مستقیماً به دای حلقه‌ای سقوط می‌کنند.

در دستگاه پلت میل حلقه‌ای عمودی، هم رولر و هم دای حلقه‌ای دور می‌زنند. آنها نیروی مرکزی ایجاد می‌کنند و مواد خام را به صورت یکنواخت توزیع می‌کنند. در دستگاه پلت میل حلقه‌ای افقی، تنها دای حلقه‌ای دور می‌زند. مواد خام توسط تغذیه‌کننده مارپیچی درون دای حلقه‌ای توزیع می‌شوند.

 

 

مزایا و معایب دستگاه پلت میل  دای رینگی

 

دستگاه پلت میل حلقه‌ای دارای ظرفیت تولید بالا است. تولید در هر ساعت از ۸۰۰ کیلوگرم تا ۲۰ تن متغیر است. در مقابل، برای دستگاه پلت میل فلت ، ظرفیت از 70 کیلوگرم در ساعت تا ۱ تن در ساعت متغیر است. بنابراین، اگر نیاز شما به تولید زیر ۸۰۰ کیلوگرم است، بهتر است دستگاه پلت میل صاف را انتخاب کنید؛ در غیر این صورت، دستگاه پلت میل حلقه‌ای مناسب‌تر است.

با توجه به تولید بالا، مصرف انرژی در هر واحد کمتر است. فرسایش بین رولر و دای  حلقه‌ای کمتر است. مراقبت و نگهداری آسان است. پلت‌ها از نظر اندازه یکنواخت هستند.

از طرف دیگر، فشار بین رولر و دای  حلقه‌ای کمتر از دستگاه پلت میل فلت است و تنظیم شخصی بیشتری برای کارکرد لازم است. دستگاه پلت میل رینگی هزینه بسیار بیشتری نسبت به دستگاه پلت میل فلت  دارد. وزن و حجم آن بیشتر است و فضای بیشتری را اشغال می‌کند.

 

کلیدواژه : پلتپلت چوب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *