سوخت پلت چوب کجا استفاده می شود؟

مقایسه با سوخت‌های فسیلی نشان می‌دهد که سوخت زیست توده به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر، پایدار و با قیمت ثابت شناخته میشود . این نوع سوخت شامل پلت‌ چوبی، تراشه‌های چوب، کاغذ باطله و سایر محصولات کشاورزی می‌شود. محصولات جانبی نیز که به صورت گسترده برای گرمایش و پخت و پز در خانه استفاده می‌شوند، به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر و پاک شناخته می‌شوند. در مقایسه با مواد زیست توده خام، سوخت پلت که توسط کارخانه‌های تولید پلت تولید می‌شود، دارای یکنواختی و راندمان بالا بوده و انتشار آلودگی کمتری دارد.

 

 

چرا باید مواد زیست توده را به پلت تبدیل کرد؟

 

در حال حاضر، بسیاری از افراد برای فراوری مواد زیست توده، از پلت های زیست توده استفاده می‌کنند که از نظر اندازه، شکل، رطوبت، چگالی، و ارزش حرارتی یکنواخت هستند. در مقایسه با سوزاندن مستقیم زیست توده خام، سوخت پلت دارای مزایای زیر است:

1. میزان رطوبت پلت کمتر است، که به معنی راندمان سوختی بالاتر و جابجایی آسان‌تر، به ویژه در شرایط یخ‌زدگی، می‌باشد.

2. چگالی سوخت پلت به طور قابل‌ملاحظه‌ای بیشتر از زیست توده خام است (63 کیلوگرم در هر متر مکعب در مقایسه با 16 تا  40 کیلو در هر مترمکعب در حالت مواد خام). بنابراین، حمل و نقل و ذخیره‌سازی سوخت پلت راحت‌تر است.

3. پلت ها برای استفاده و کنترل آسان‌تر هستند. کاربران می‌توانند شدت سوختن را با کنترل مقدار پلت های تنظیم کنند و ضایعات سوخت را کاهش دهند. علاوه بر این، سوخت پلت با چگالی بالا و شکل یکنواخت را می‌توان در سیلوهای استاندارد ذخیره کرد و حمل و نقل آن را در کانتینرهای کامیون سهولت بخشید.

 

 

سوخت پلت های چوب در کجا استفاده می شود؟

 

 

سیستم پخت و پز و گرمایش خانگی

 

اجاق‌های سنتی در مناطق روستایی معمولاً از هیزم به طور مستقیم استفاده می‌کنند. این نوع سوخت ارزش حرارتی پایینی دارد و ذخیره‌سازی آن دشوار است. علاوه بر این، قابلیت کنترل خودکار و تغذیه در حین کار را ندارد. در مقایسه با گاز یا برق، هزینه استفاده از هیزم بسیار بالاست. به همین دلیل، استفاده از سوخت پلت زیست توده نه تنها به بهبود کارایی حرارتی اجاق گاز کمک می‌کند بلکه ذخیره‌سازی و عملیات نیز را تسهیل می‌کند. این راهکار چشم‌انداز بازاریابی گسترده‌ای دارد.

سوخت پلت زیست توده علاوه بر استفاده در اجاق گاز، در سیستم‌های گرمایش خانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشورهای شمال اروپا مانند دانمارک و مجارستان، سیستم گرمایش زیست توده به طور گسترده مورد استفاده قرار دارد . اجاق گاز می‌تواند بر اساس حالت تنظیم شده به طور خودکار کار کند و به مدت یک هفته به طور مداوم روشن باشد . این اجاق می‌تواند مواد سوخت را به طور خودکار اضافه کند و با تنظیم منبع آب گرم، دما را کنترل کند.

 

 

 

 

دیگ های صنعتی

 

سوخت پلت های زیست توده به عنوان “زغال سنگ سبز” شناخته می‌شود، که یک منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر است. این نوع سوخت در دیگ‌های صنعتی استفاده می‌شود و با داشتن زمان سوخت طولانی، دمای احتراق بالا، هزینه کم و آلودگی کم به محیط زیست، جایگزینی مناسب برای چوب، زغال سنگ و گاز طبیعی محسوب می‌شود.

در حال حاضر، حدود ۵۰,۰۰۰ دیگ صنعتی در چین از این نوع سوخت بهره‌مند هستند. مصرف سالانه زغال سنگ در این کشور، حدود ۱/۳ کل مصرف زغال سنگ دنیا را شامل می‌شود. آلودگی ناشی از دیگ‌های بخار زغال سنگ، میتواند باعث جایگزین شدنشان با این دیگ ها شوند . با توجه به فراوانی مواد زیست توده، استفاده از زباله‌های کشاورزی و جنگلی در بویلرهای صنعتی سبب تولید انرژی سازگار با محیط زیست و تجدیدپذیر می‌شود. توسعه فناوری سوخت زیست توده و بهبود دیگ‌های صنعتی اموری بسیار حیاتی است.

استفاده از سوخت زیست توده در بویلرهای صنعتی می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی عادی، بهینه‌سازی ساختار انرژی، و کاهش آلودگی هوا گردد. این سوخت نه تنها می‌تواند مشکلات آلودگی ناشی از سوزاندن مستقیم را حل نماید بلکه از منابع بهتری نیز بهره ببرد. همچنین، خاکستر به جا منده از سوختن می‌تواند به عنوان کودی مفید عمل کند و یک راه‌حل موفق برای همه طرف باشد.

 

 

 

 

در مزرارع

در حال حاضر، بسیاری از کشورها در حال توسعه سیستم‌های گرمایش هوا برای اهدافی نظیر خشک کردن غلات، جوجه‌کشی طیور و گرمایش در زمستان هستند. این سیستم‌ها از سوخت زیست توده به عنوان جایگزین مناسب برای نفت و گاز طبیعی استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر، با افزایش قیمت محصولات کشاورزی و تغییرات آب و هوایی، سیستم گرمایش مرکزی در مزارع جدید به شدت محبوب شده است.

 

کلیدواژه : پلتپلت چوب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *