راهنمای دم کردن چای

چگونه چای دم کنیم

برای انتخاب چای خوب نیاز به آشنایی با این محصول داریم

یک چای خوب قیمت بالاتری نسبت به چای های دیگر دارد.بهترین روش فراوری چای روش ارتودکس است یعنی چای به روش سنتی و دستی تهیه شده و تمام خواص خاک و عوامل اقلیمی را حفظ کرده است

نگهداری از چای خشک

چای خشک را باید با دقت نگهداری کرد.چای خشک جاذب رطوبت است و بوها و عطرهای اطراف را به خود میگیرد، چای خشک را در ظرف در بسته که هوا واردش  نشود و در جای خشک و خنک و دور از نور و بو نگهداری کنید.چای خشک را در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد نگهدارید.برای ذخیره سازی چای خشک آن را در کیسه های فویل دارکه هوا وارد آن نمیشود نگهدارید

اهمیت آب برای دم کردن چای

99٪ یک فنجان چای آب است و آب خوب به اندازه خود چای برای یک نوشیدنی خوب مهم است. (آب سخت) آبی که حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی ، به ویژه کلسیم یا منیزیم است و یا آبی که دارای کلر ، آب شور یا نمک یا آب چندین بار جوشانده شده برای دم کردن چای مناسب نیست.یک چای خوب از ترکیب طراوت ، روشنی ، قدرت ، طعم و بافت به دست می آید. یک ماده سمی مانند کلر ، یا یک قوری که خوب شسته نشده است می تواند به اندازه استفاده از آب بد بر لذت چای خوب شما تأثیر بگذارد.

چگونه چای دم کنیم؟

دم کردن روش مناسبی است که طعمی که طبیعت در برگهای سیاه و سبز چای ایجاد کرده را حس کنیم.

استفاده از مقدار مناسب چای یا حجم چای مورد نظر شما و روش دم کردن بسیار مهم است.روشها مختلفی برای دم کردن چای با اندازه های مختلف قوری ،نسبت چای به آب در سنتهای مختلف وجود دارد.اگر چه راحت ترین و کار آمد ترین روش 2.5 گرم چای در 220 میلی لیتر آب است.با استفاده از یک قاشق چای خوری تمیزو خشک 2.5 گرم چای را در قوری تمیز،بدون بوو از قبل گرم شده بریزید.فنجانها را با چرخاندن مقداری آب داغ در آنها و ریختن آن قبل دم کردن از قبل گرم کنید.220 میلی لیترآب تازه و در حال جوش را روی2.5 گرم چای بریزید.

آماده سازی ضعیف شایع ترین علت برای طعم نا خوشایند چای است.درجه حرارت،حجم آب ومقدار چای در طعم نهایی تاثیر گذار است.

روش سنتی دم کردن چای در گیلان

در سنت مردمان گیلان زمین روشهای مختلفی برای دم کردن چای وجود دارد.البته تفاوت چندانی بین این روشها نیست و تقریبا همه در یک سبک هستند.

در این بخش روش راهنمای دم کردن چای به روش سنتی گیلانی را نشان میدهیم.

ابتدا مقدار چای مورد نظر را درون قوری میریزیم به نظر من قوری چینی بهترین انتخاب است و طعم طبیعت را بیشتر حفظ میکند ولی اگر موجود نیست میتوانید از قوری گلی،استیل،و ….. استفاده کنید، روی برگهای چای مقداری آب سرد برای شستشو بریزید و چند بار قوری را در دستانتان بچرخانید تا گردوغبار چای جذب آب شود،سپس آب قوری را دور بریزید،درون کتری آب میریزیم و آنرا روی شعله قرار میدهیم بهتر است از کتری مسی استفاده شود اگر موجود نبود از جنس استیل و روی و ….. استفاده کنید.آب را روی شعله قرار دهید ،بهتر است از هیزم برای این کار استفاده کنید چای هیزمی مطبوع ترین چای برای من است ولی ممکن است دیگران طعم چای هیزمی را دوست نداشته باشند اگر هیزم موجود نبود از شعله گاز استفاده کنید.کتری را روی شعله قرار دهید و قوری را که از قبل چای شسته شده داخلش بود را روی کتری بگذارید تا هم زمان که آب کتری به جوش می آید چای درون قوری هم گرم شود و رنگ آزاد کند.بعد از جوش آمدن آب کتری از آن به مقدار مناسب داخل قوری ریخته و بعد از آن کتری را دوباره روی شعله قرار میدهیم البته شعله را کم میکنیم و یا اگر از هیزم استفاده میکنیم کتری را به قسمتی که حرارت کمتری دارد انتقال میدهیم،قوری را روی کتری قرار میدهیم و زیر درپوش و روی سوراخ آن پارچه میگذاریم تا خوب دم بکشد و بخار از آن خارج نشود.بهترین زمان برای دم کشیدن چای 6 تا 11 دقیقه است چای را درون استکان کمر باریک بریزید واز نوشیدنش لذت ببرید.

دلیل پررنگ و کمرنگ شدن چای چیست ؟

اگر چای پر رنگ است احتمالا از چای خشک زیاد استفاده کردید یا مقدار کمی آب داخل قوری ریخته اید.اگر چای کم رنگ است از چای خشک کم داخل قوری ریخته اید یا از آب زیاد استفاده کردید.

دمای آب برای دم کشیدن چای چقدر است؟

چای سبز نسبت به چای سیاه لطیف تر است و باید در دمای 75 درجه سانتیگراد دم بکشد ولی چای سیاه در دمای 90 تا 95 درجه دم میکشد.

دمای مناسب برای نوشیدن چای

بهترین دما برای سرو چای 65 درجا سانتیگراد است البته این بسته به سلیقه افراد دارد.

چای یک نوشیدنی چند هزار ساله است همیشه به طعم طبیعی آن احترام بگذارید و از چای اسانس دار استفاده نکنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *