ارزش حرارتی پلت های مختلف چوب

به عنوان یک منبع انرژی تمیز و قابل تجدید، انرژی زیست‌توده می‌تواند وابستگی ما به سوخت فسیلی را کاهش دهد و آلودگی هوا را بهبود بخشد . نسبت به ذغال و گازوئیل، انرژی زیست‌توده از مزایای تجدیدپذیری، ارزش حرارتی بالا، آلودگی کم، گاز کربنی صفر ، و چگالی بالا برخوردار است. به طور کلی، انرژی زیست‌توده به صورت‌هایی چون بیوگاز، الکل اتیلیک، بیودیزل و سوخت قالبی زیست‌توده استفاده می‌شود.

با توجه به هزینه کم و تولید آسان، سوخت قالبی زیست‌توده در مزارع، خانه‌ها و مناطق روستایی محبوب شده است. سوخت قالبی زیست‌توده دو شکل دارد: بریکت زیست‌توده (مواد سوختنی فشرده‌شده و قالب‌گیری‌شده) و پلت چوب. با ابعاد کوچک‌تر و چگالی بالاتر، پلت‌های چوب راحت‌تر میسوزند و استفاده از آنها راحت‌تر است، بنابراین محبوب‌تر هستند. قطر پلت‌های زیست‌توده 6-8 میلیمتر، طول کمتر از 10 میلیمتر، چگالی 1.1-1.3 تن در متر مکعب، محتوای خاکستر 1-2% و میزان رطوبت کمتر از 10% است.

 

ارزش حرارتی پلت چوب

 

ارزش گرمایی نشانگری از کیفیت پلت‌های چوب است. به معنای مقدار گرمایی که توسط یک واحد جرم (یا حجم) سوخت در سوخت‌سوزی کامل ارائه می‌شود. ارزش گرمایی پلت‌های چوب به مقدار گرما اشاره دارد که توسط 1 کیلوگرم پلت چوب آزاد می‌شود. به طور میانگین، ارزش گرمایی پلت‌های چوب 4400±100 کیلوکالری بر کیلوگرم است، اما با مواد مختلف متغیر است.

 

چه چیزهایی بر ارزش گرمایی پلت‌های چوب تأثیر می‌گذارد؟

در یک کلمه، ارزش گرمایی پلت‌های چوب توسط مواد خامی که از آنها ساخته شده‌اند، تعیین می‌شود. مواد آلی مانند لیگنین، سلولز، نشاسته، پروتئین و چربی در گیاهان مختلف و بخش‌های مختلف گیاه متفاوت هستند. عوامل محیطی مانند اقلیم، خاک، دما نیز بر رشد گیاهان تأثیر می‌گذارد.

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که ارزش گرمایی پلت‌های چوب توسط چگالی و سختی تأثیر می‌پذیرد. در واقع، چگالی به وزن در هر واحد حجم اشاره دارد، در حالی که ارزش گرمایی به مقدار گرمایی آزاد شده در هر واحد وزن اشاره دارد. چگالی پلت‌های چوب ارتباطی با ارزش گرمایی ندارد. این تنها بر حجم پلت‌های چوب تأثیر می‌گذارد. برای وزن خاصی از پلت‌های چوب، هر چگالی باشد، ارزش گرمایی آنها یکسان است.

 

ارزش کالری پلت های مختلف چوب

ترکیبات مواد زیست توده مختلف

 

ارزش حرارتی پلت چوب و سایر سوخت ها

 

 

به طور خلاصه، پلت‌های چوب دارای مزایای زیر هستند:

 

  • 1. ارزش گرمایی بالا، معمولاً حدود 3800-4600 کیلوکالری بر کیلوگرم. پس از کربن‌سازی، ارزش گرمایی به 7000-8000 کیلوکالری بر کیلوگرم می‌رسد.
  • 2. نرخ استفاده از گرما بالا. پلت‌های چوب شامل کربن با 75-85٪، مقدار خاکستر 3-6٪، رطوبت 1-3٪ و بدون زغال یا ماده دیگری که گرما تولید نمی‌کند هستند.
  • 3. سازگار با محیط زیست. پلت‌های چوب حاوی گوگرد یا فسفر نیستند، و در سوختن آن‌ها هیچ گونه گاز SO2 یا P2O5 تولید نمی‌شود. در عین حال، سوختن پلت‌های چوب باعث زنگ زدگی دیگ بخار یا ایجاد آلودگی هوا یا باران اسیدی نخواهد شد.
  • 4. تمیز و راحت. به دلیل اندازه کوچک و یکنواخت، پلت‌های چوب آسان به کار می‌روند و برای تولید آنها تنها به یک دستگاه پلت چوب نیاز است. می‌توان آن‌ها را به طور خودکار به دیگ بخار تغذیه کرد تا نیازی به کاری نباشد. پس از سوختن، مقدار کمی خاکستر و خاک تولید می‌شود. این مقدار فضا زیادی نمی‌گیرد. علاوه بر این، خاکستر پلت چوب کود پتاسیم آلی با کیفیت بالاست که می‌توان آن را در مزارع یا باغ‌ها استفاده کرد.
کلیدواژه : پلتپلت چوب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *