مراقبت و افزایش عمر دستگاه پلت میل

نگه داری از دای و رولر پلت میل چگونه انجام میشود؟

 

رولر و دای دستگاه های پلت قطعات متحرک و سایش پذیر هستند. استفاده و نگهداری صحیح از آن‌ها می‌تواند نرخ خرابی را کاهش دهد، به بهبود تولید کمک کند، کارایی را افزایش دهد و باعث صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی شود . در صورت وجود هرگونه مشکل در رولر و دای، میزان تشکیل پلت و تولید کاهش خواهد یافت.

 

دای را با مخلوط روغن پر کنید:

هر بار پس از استفاده یا هنگامی که می‌خواهید دای را تعویض کنید، به یاد داشته باشید که مخلوط روغن (ترکیبی از خاک اره و روغن دور ریختنی) را  داخل دستگاه پلت بریزید، تمام مواد پلت شده در استفاده قبلی را با روشن کردن دستگاه از سوراخ دای خارج کنید.

مواد زیستی (مواد پلت شده) حاوی رطوبت هستند که ممکن است فرآیند زنگ‌زدگی دای را سرعت بخشیده و باعث خشکی داخل آن شوند. مخلوط روغنی که سوراخ های دای به آنها آغشته میشود ، از زنگ‌زدگی یا خوردگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 

 

هر شش ماه یک بار مخلوط روغن را تعویض کنید:

اگر دای دستگاه پلت را بیش از نیم سال کنار گذاشته‌اید، باید مخلوط روغن را با یک مخلوط جدید جایگزین کنید، در غیر این صورت ممکن است سفت شده و سوراخ‌ها را مسدود کند. این موضوع ممکن است بر استفاده در دفعات بعدی تأثیر بگذارد.

 

رفع مسدودی دای دستگاه پلت:

 

برای رفع مسدودی دای دستگاه پلت، این مراحل را دنبال کنید:

1. تمیزکاری از سوراخ‌ها:

از یک برس کوچک یافشار هوا برای پاکسازی هر گونه ذرات، مواد فشرده یا مخلوط روغن سفت شده که ممکن است سوراخ‌های دای را مسدود کرده باشد، استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که هر سوراخ خالی و بدون مانع است.

2. غرق کردن دای:

اگر مسدودی شدید است، می‌توانید دای را در یک حلال مناسب یا مخلوطی از آب گرم و مایع ظرفشویی قرار دهید. این کار ممکن است باعث نرم شدن و آزاد شدن هر ماده سفت شده شود. پس از غرق کردن، دای را به دقت تمیز کنید تا مسدودیت‌های باقی‌مانده را برطرف کنید.

3. بررسی آسیب:

دای را برای چک کردن هر نشانه‌ای از آسیب یا فرسایش بررسی کنید. اگر هرگونه زخم، خط یا آسیب دیگری را مشاهده کردید، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض باشد.

 

قطعات یدکی را در مکان های مناسب قرار دهید:

نگه‌داری از دای دستگاه پلت در مکان‌های تهویه شده و خشک بسیار مهم است. اگر در محیط‌های مرطوب نگهداری شوند، به راحتی زنگ‌ خواهند زد . اگر برای مدت طولانی از آن استفاده نمی‌کنید، می‌توانید یک لایه از روغن روی آن بزنید تا از زنگ‌زدگی ناشی از رطوبت در هوا جلوگیری کنید. دای دستگاه پلت را در محلی که مواد اولیه نگه داری می‌شوند قرار ندهید. مواد اولیه به راحتی رطوبت را جذب می‌کنند که می‌تواند باعث تسریع زنگ‌زدگی دای شود.

 

 

صاف کردن دای دستگاه پلت و ایجاد شیار در سوراخ‌های دای:

سوراخ‌های دای دستگاه پلت با استفاده از دستگاه مته با سرعت بالا پردازش می‌شوند که صافی و سیقلی بودن بسیار بالایی ایجاد میکند . بررسی کنید آیا هر گونه برآمدگی یا ناهمواری روی سطح دای وجود دارد؛ اگر بله، با استفاده از دستگاه فرز یا فرز آن را صاف کنید. اگر سوراخ‌های دای پر شده یا وارونگی داشته  باشند، باید لبه‌های سوراخ‌ها را گود کنید و دای را بازسازی کنید.

فاصله بین دای و رولر را تنظیم کنید:

در دستگاه پلت تخت، فاصله مناسب بین رولر و دای در حدود 0.1-0.3 میلیمتر است. اگر این فاصله خیلی کم باشد، فرسایش بین رولر و دای شدیدتر خواهد بود. همچنین، اگر فاصله خیلی زیاد باشد، لایه مواد خام ضخیم خواهد شد و تولید کاهش خواهد یافت. در دستگاه پلت حلقوی، فاصله مناسب در حدود 0.1-0.4 میلیمتر است.

دای و رولر پلت میل را تمیز نگه دارید:

پس از 30 روز استفاده از پلت میل، باید رولر و دای را با گازوییل یا بنزین تمیز کنید. سپس آنها را با روغن چرب کنید و دوباره نصب کنید. برای اطمینان از تولید پایدار و بالا، باید داخل دای را تمیز نگه داریم.

اگر خاک و خاکستر به رولر چسبیده باشد یا روغن روان‌کننده کافی نباشد، رولرها هنگام کار به طور ناپایدار می‌چرخند و سرعت تولید تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اپراتور باید به طور منظم شرایط کاری رولرها را بررسی کنند.

دستگاه پلت را از قبل از شروع به کار گرم کنید:

هر بار قبل از تولید پلت‌، مخلوط روغن را تا زمانی که دمای داخلی به ۵۰ درجه سانتی‌گراد برسد، به دستگاه اضافه کنید . سپس مواد زیستی(موادی که قصد پلت آنها را دارید، مثلا پلت چوب) را وارد کنید تا پلت‌ها تولید شوند.

در فصل زمستان به دلیل سرد بودن هوا و شکنندگی دای، باید دستگاه را برای مدت زمان بیشتری قبل از استفاده گرم کنیم، تا دستگاه پلت بهتر عمل کند، تولید بیشتری داشته باشد و عمر مفید آن طولانی‌تر باشد.

از کیفیت مواد اولیه مطمعن شوید:

در طول کار دستگاه پلت ، باید اطمینان حاصل شود که هیچ سنگ یا آهنی در مواد اولیه وجود ندارد، تا از آسیب به دای دستگاه جلوگیری شود.

میزان رطوبت در مواد اولیه باید بین ۱۰٪ تا ۱۸٪ باشد. مواد خشک سخت‌تر پلت میشوند که باعث فرسایش دستگاه پلت می‌شود. اگر مواد اولیه خیلی خیس باشند، رطوبت ممکن است تبخیر شود و باعث چسبندگی شده و سوراخ‌های دای را مسدود کند.

 

کلیدواژه : پلتپلت چوب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *